Al een hele tijd vraag ik me af of meteorologen rekening houden met de wolkenvorming die ontstaat door de zogenaamde "contrails" van vliegtuigen. Aanleiding was de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull in april 2010. Het luchtruim was toen een paar weken gesloten voor alle vliegverkeer, vanwege de aswolk. Dat had tot gevolg dat de hemel (buiten het gebied van die aswolk) prachtig blauw was. Zo blauw had ik die in jaren niet gezien.

Toch viel het me op dat ik de mensen om me heen er echt op moest wijzen, 

en dat ze pas dan zeiden: "oh ja, ja, da's inderdaad heel helder nu". Misschien nog opvallender: nergens op internet zijn foto's te vinden van de streep- en wolkenloze hemel van die dagen, wel veel van de aswolk en de vulkaan zelf. Zijn we dan echt inmiddels zo geïndoctrineerd met het beeld van vliegtuigstrepen aan de hemel?

 

Helaas heb ik om de een of andere reden de thema-avond over wolken in het Sciencecafé (8 april 2015) gemist. Daar had ik deze vraag willen stellen. Het verslag van die avond maakt me duidelijk dat vooral het mechanisme van wolkenvorming is uitgelegd en gedemonstreerd.

Uiteraard ben ik ook  zelf op onderzoek uitgegaan. Zo heb ik op de site van het KNMI informatie gevonden dat ze er wel rekening mee houden en ook het mechanisme ervan blijken onderzocht te hebben. Er blijkt zelfs een heus Europees project te hebben bestaan dat hier  onderzoek naar deed. Maar "het is niet bekend" of "onvoldoende aan te tonen" of dit ook een negatieve rol speelt bij  klimaatverandering.

Voor de duidelijkheid: Dit artikel gaat niet over zogenaamde "chemtrails", het opzettelijk sproeien van chemicaliën door vliegtuigen op grote hoogte. Daar is heel veel over te vinden elders op internet. Misschien dat ik daar in een latere blog nog wat over zeg. Voorlopig vind ik de "gewone" uitlaatgassen van vliegtuigen al impact genoeg hebben.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment