Boekomslag De Stem van de Plant GaglianoFascinerend boek over fascinerende ontmoetingen met planten

Pas tijdens het lezen van De stem van de plant - fascinerende ontmoetingen met planten van Monica Gagliano realiseerde ik me dat het omslag heel goed gekozen is: glanzend groene bladeren van een tropische plant op een donkere achtergrond, een duisternis die symbool staat voor onze onwetendheid, voor de onzichtbaarheid van de communicatiekanalen tussen plant en mens. Het is tegelijkertijd een uitnodiging om daar (opnieuw) kennis mee te maken.

De titel intrigeerde me al meteen, mede vanwege de link die ik ervoer met de TED-talk van bosecoloog Suzanne Simard over hoe bomen met elkaar praten. Daar was ik bijzonder onder de indruk van geraakt. Ik was aangenaam verrast dat het voorwoord uitgerekend door deze Suzanne Simard bleek geschreven!

Dit boek leest bijna als een spannende roman, waarin we gaandeweg personages (de planten) leren kennen en de persoonlijke reis van de auteur door het plantenuniversum mogen meebeleven. Tegelijkertijd is het een wetenschappelijke verhandeling over de niet eerder onderzochte manieren hoe planten met elkaar communiceren. Boeiend en out of the box. Gagliano's onderzoekmethoden wekten mede daardoor wrevel bij het academische establishment, maar zij weet de lezer helder uit te leggen dat standaard wetenschappelijk onderzoek absoluut geen garantie is voor objectieve waarheidsvinding.

Het boek is rijkelijk gevuld met noten en referenties, zodat je als lezer buiten de kaders van dit boek je veel dieper en breder in het onderwerp kunt duiken.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die de plantenwereld echt wil leren kennen vanuit een verrassende invalshoek. Het heeft mijn geloof in de onderlinge verbondenheid van letterlijk alles nog meer versterkt.

Ook lezen? Koop dit boek bij Bol.com via onderstaande link (opent in een nieuw venster)

De stem van de plant - Monica Gagliano